Udskriv
Min rejse side - gå til forsiden
SENESTE REJSER:

Berlin - juli 2024

Portugal - juli 2024

Indien 2005

Den første uge var Nikolaj bortrejst så vi valgte at rejse lidt omkring først, og så derefter tilbringe lidt ”quality time” med dem begge. Vi blev, som vi plejer, hentet af Cristina og deres privat chauffør og kørt til deres lækre lejlighed. 1. dagen i Delhi stod på stor-sightseeing med besøg til bl.a. Qutab Minar Complex, det nye flotte Baha ´I Tempel, India Gate samt en tur forbi Old Delhi og det røde fort.

To tandløse Cobraslanger funderer over hvordan de så skal
få stoppet den musik..

Legende børn ved India Gate

En rickshaw-chaffør får sig lige en morfar uden for Det Røde Fort, Delhi.

Dagen efter tog vi hul på vores lille 6 dages rundrejse arrangeret hjemmefra. Vi blev hentet af vores chauffør Rakesh og startede med at køre sydpå til Agra. Vi nåede Agra hen på eftermiddagen og på vejen nåede vi lige et photo-stop ved Sikandra (endnu et kæmpe gravmæle!) I Agra fik vi et fint værelse med udsigt til Taj Mahal – det kan man da kalde a room with a view.. men vi skyndte os nu ud til Taj for at se det i eftemiddagslyset. Og imponerende var det. Selvom man har set utallige billeder af det, kan man ikke være andet en imponeret. Vi havde en guide med derinde som kunne forælle os mange interesante ting, bl.a. baggrunden og historien bag selve opførelsen af Taj Mahal – som vist nok frembragte en lille tåre hos Tina.. Vi fortsatte med vores guide til det imponerende Agra Fort med en flot udsigt til Taj Mahal.

Udsigt til Taj Mahal fra vores hotelværelse, det kan man da
kalde værelse med udsigt!

Kærlighedens tempel.. - og imponerende er det!

Nok hverken det første eller sidste billed der er taget af Taj Mahal..

Agra Fort med Taj Mahal i baggrunden.

Der var planer om at bygge et tilsvarende tempel på modsatte flodbred i sort
marmor, men blev aldrig realiseret.

Næste morgen skulle vi lige forbi Taj Mahal og se solen stå op derude.. man ved jo aldrig hvornår man igen for mulighed for det.. Vi tog de sidste (130) billeder og fortsatte videre sydvest på mod Ranthambore National Park i håb om at se en Tiger. Vi havde to overnatninger og nåede 3 safariture i nationalparken. Alle gange i en 4-mands jeep som vores vært havde sørget for – de er ellers svære at få pladser i og skal bookes lang tid i forvejen. Men vi slap for den store truck med 20+ mennesker i.. Første tur gav ikke det store udbytte, men det var en flot og meget kuperet park, med masser af tæt bush som gjorde det svært at spotte dyrene. På 2. og 3. tur var der mere held – begge gange så vi den samme tiger med dens 2 (store) unger – cool at kunne sige man har set en tiger in the wild.
Hele opholdet på Ranthambore Regency inkl. mad og drikkevarer viste sig at være ”on the house” (dog minus de safariture) – Tak til den søde vært og ejer Ravindra.

Ranthambore National Park

Sådan ser det ud når der spottes en tiger :-)

Og her er den så.. vi så faktisk 3 ialt. Den her og dens to unger.

De 3 safari-ture vi havde bød på mange flotte naturoplevelser.

Dyrene ser man ikke i samme antal som i Afrika, men Ranthembore er absolut
værd at besøge alligevel.

Efter 2 dejlige dage i Ranthambore begav vi os ud på endnu en laaang køretur til den lyserøde by Jaipur. Vi boede på et gammel Haveli med en kæmpe undulat-samling lige foran vores vindue – sådan nogle fugle larmer.. I jaipur så vi bla. Hawa Mahal - Vindenes Palads og ikke mindst det flotte Amber Fort lidt ude for byen – et fantastisk fort i flotte omgivelser hvor man virklig kunne føle sig hensat til en anden tid.

Den berømte Hawa Mahal - Vindenes Palads, Jaipur.

Elefanter foran Amber Fort lidt udenfor Jaipur.

Gadebillede fra den Lyserøde by - Jaipur.

Vores guide og chauffør - altså ham til højre!

Efter 2 overnatninger gik turen tilbage til Delhi hvor vi sagde pænt farvel til vores søde og fremragende chauffør/guide.

Da vi nåede Delhi kunne Cristina fortælle om hvordan hun havde kunne mærke et stort jordskævl, det viste sig at være det der ramte Pakistan – og som kostede mange 1000 mennesker livet. Hen på aftenen kom der endnu et efterskælv som vi tydeligt kunne mærke i lejligheden.

Indisk take away i Nikolaj og Cristinas lejlighed i Delhi.

Vi blev genforenet med Nikolaj som var tilbage, og sammen fløj vi alle 4 til Goa for at slappe af dernede i en lille uges tid. Tiden blev primært brugt ved poolen og på lokale restauranter hvor mange drablige Settlers spil blev udkæmpet. Ellers var Goa en smule skuffende - OK vi var der uden for sæsonen - men selv stranden var ikke værd at skrive (mere) om..

En af de mange strande som Goa bl.a. er kendt for.

En ældre dame på et marked i Goa.

Tilbage i Delhi nåede Nikolaj og jeg på nat club – noget anderledes at se en inder med turban på stå og give den gas på dansegulvet...

På vores sidste dag tog Nikolaj os med til Old Delhi og spice market – hvor man, ja, handler med krydderier... Det var noget af en oplevelse hvor jeg slet ikke kan beskrive det liv og de lugte og farver man blev bombarderet med. En rigtig sjov og anderledes oplevelse.

Hele holdet samlet på toppen af en tilfældig bygning ved spice market i Old Delhi.

Indien som folk enten elsker eller hader.. liv, kaos, lugte,
mennesker, larm, farver osv osv.
Desuden kan man i Indien opleve følgende uden at nogen, ud over en selv, undrer sig, når man ser:

- Køer, kameler og modkørende biler(!) på National Highway One!!

- En familie med en levende ged på bagsædet i en tuk tuk.!!

- En mor og datter komme gående med en hund i snor.. til historien skal lige nævnes at hunden er død – så den bliver slæbt hen af jorden, tør ikke tænke på hvad den skulle bruges til.

- Et træ midt på vejbanen på hovedvejen mellem Delhi og Jaipur. Der var pænt asfalteret uden om træet men de gad åbenbart ikke fælde træet.. Kan være man kan få sig en forskrækkelse hvis man kommer kørende der midt om natten - vel vidende at det ikke er alle billygter der virker..