Udskriv
Min rejse side - gå til forsiden
SENESTE REJSER:

Berlin - juli 2024

Portugal - juli 2024

Sydafrika 2004

I 2004 tog vi til Sydafrika med min far og Lise. Vi fløj til Johannesburg og fik vores lejet bil i lufthavnen for derfra at køre direkte østpå mod Krüger National Park. Vi "angreb" parken fra den sydligste gate Crocodile Brigde tæt ved grænsen til Mozambique.
Welcome to Krüger National Park!

De 30 km fra gaten ind til vores camp i Lower Sabie var noget af en velkomst til parken. Jeg tror ikke antallet af forskellige dyr efterfølgende er overgået på én og samme safari tur. Kanp var vi kommet ind i parken før et næsehorn gik og græssede tæt ved os, lidt længere fremme lå en flok løver som netop var blevet færdige med at spise en bøffel.
Et næsehorn byder os velkommen til Krüger - blot 5 min efter vi kørte ind i parken.

Sådan fortsatte det, og til sidst havde vi ikke engang tid til at stoppe ved dyrene, da vi jo skulle nå campen inden den lukkede ved solnedgang.

Solnedgang ved campen i Lower Sabie.

Vi boede 2 dage i Lower Sabie og kørte derefter videre nordpå til den største camp i Krüger, Skukuza. Vi blev her én nat og tog videre nordpå til Letaba. Dette blev vores sidste stop i parken inden vi tog videre til Blyde River Canyon. Som højdepunkt for vores safarioplevelser står en episode hvor vi kommer kørende på grusvejen hjem til vores camp. Pludselig står der midt på vejen en stor hanelefant og ser temmelig arrig ud.. Da vi langsomt nærmer os kommer der pludselig en anden elefant galoperende ud fra buskaset - og så begynder den vilde slåskamp ellers.. Hver gang vi tror at nu er færdige, starter de igen – og sådan forsætter det i en 10-15 minutter inden vi forsigtig kan liste os forbi dem og når kun lige hjem før campen lukker porten!

Efter 4 dage forlod vi Krüger NP og kørte til Blyde River hvor vi boede tæt på The Three Rondavels.
Nyder udsigten over The Three Rondavels mens solen siger på gensyn.

Og sådan ser der ud i dagslys - på en overskyet dag.

Vi fortsatte af panorama ruten ned til den hyggelige by Graskop, som er kendt for sine pandekager. Vi kørte videre til den meget charmerende gamle guldgraverby Pilgrims Rest hvor vi overnattede på byens gamle hotel.

Min, min far og Lise i Graskop - foran vores racerbil!

Herefter gik turen sydpå, igennem Swaziland, til staten KwaZulu-Natal og til St. Lucia hvor vi indkvartede os på Seasand Lodge. Vi var ikke sikker på hvor længe vi ville blive i St. Lucia, men endte med at blive der resten af turen - næsten en hel uge. Vi elskede alle Seasand Lodge; personalet, maden, hytten - det hele. Vi havde nogle pragtfulde udflugter derfra, bla. til det nærliggende St Lucia Wetlands, stranden, en Zulu landsby hvor vi fik lov til at deltage i deres krigsdans og endelig National Parken Hluhluwe-Umfolozi hvor vi kom temmelig tæt på både næsehorn og bøfler.. En eftermiddag tog vi på et lille sunset cruise. Udover en masse fugle så vi krokodiller og ikke mindst en masse flodheste. St. Lucia får (også) vores varmeste anbefalinger - og sørg får at bo på Seasand Lodge..

Vejen gennem Swaziland viste sig ikke at være en smutvej...

På besøg i en Zululandsby

En Zebra i National Parken Hluhluwe-Umfolozi, som bød på
overraskende mange gode dyreoplevelser.

Og ser er det så at man lader motoren køre... de kom godt nok tæt på.

En bøffel i vejen - eller på vejen.