Udskriv
Min rejse side - gå til forsiden
SENESTE REJSER:

Berlin - juli 2024

Portugal - juli 2024

Nær-død-oplevelser

En top-5 liste over de øjeblikke hvor det enten; kunne være gået rigtig galt, hvor det næsten gik galt eller bare hvor jeg troede at nu var mit sidste øjeblik kommet...

5). Jet Ski ulykke på Koh Samui:
Mig og min kammerat, Jonas, havde lejet et par Jet Ski og gav den ellers fuld gas på vandet ud for Koh Samui strande.. Jeg beslutter at give den fuld skrue for så derefter at ville lave en 180-graders vending. Det ved Jonas dog ikke og jeg ser først at han ligger lige bag mig da jeg laver min vendning og ser Jonas kommer susende lige imod mig.. Vi når at dreje maskinerne i hver sin retning men ikke nok til at vi undgår at ramme hinanden.. Der skete ikke noget med os, men Jet Ski´ne havde det ikke for godt og vi kom til at betale en klækkelig beløb i reperation... Det kunne godt havde gået galt..

4). Cykeltur i Chengdu:
Det at begive sig ud i trafikken i en storby i Asien indebærer altid en vis risiko.. I Chengdu i Kina (endnu en kæmpe millionby i Kina) skulle vi mødes med et svensk par på en restaurant. Vi havde den samme dag lejet cykler for dagen og besluttede at cykle til restauranten da den lå et pænt stykke væk.. Problemet var bare, at da vi skulle hjem var det jo buldermørkt og gadebelysning og cykellygter er altså et fremmedord i Kina... Trafikken var absolut ikke blevet mindre og jeg kan bare huske at vi IKKE syntes det var sjovt at cykle hjem der, og at vi hver øjeblik var sikker på at en bil ville ramme os.

3). White Water Rafting på Zambei River ved Victoria Falls:
Denne rafting tur står som en af mine allerstørste/mindeværdige oplevelser.. det var så vildt, sjovt og adrenalinen pumpede bare. Har nu raftet flere gange på forskellige steder, og kan ikke forestille mig noget raft der kommer i nærhenden af dette..:
Første såkaldte rapid var der hvor al vandet fosser ned fra Vic. Falls og bliver presset sammen ind igenne en lille sprække.. vi når ca. 30 meter ud på floden inden floden tager fat i båden, og inden nogen når at orientere sig, har floden flippet bunden upside down - og alt er kaos.. Jeg når heldigvis at få fat på en snor der løber langs med båden, mens de andre flyver omkring mig. Det samme gør sko, åre og alle prøver at få fat i båden. Det lykkedes først et par hundrede meter længe fremme da den første rapid er helt overstået.. Jeg kan se at jeg langt fra er den der er mest skræmt ved situationen.. Men vi har ikke meget tid, for kort efter kommer det næste rapid og det næste.. Dem kommer vi fint forbi, men så kommer øjeblikket hvor jeg seriøst tror jeg vil komme til skade. Sidder på pladsen længst fremme i båden og vores guide bliver ved med at sige "Go hard, forward", vi styrer med fuld fart lige mod en stor klippe, og jeg kan huske jeg kigger mig tilbage for at se på guiden om han nu også har set den der klippe vi er på vej ind i? Han råber bare "Go harder, harder".. Jeg begynder at tænke på hvordan jeg skal tage fra når vi knalder ind i klippen... Men da vi er ca. 1 meter fra klippen kommer strømmen lige pludselig fra siden og tager os uden om den store klippe.. Det vidste vores guide jo godt, men den så jeg ikke lige komme.. Som en lille krølle på denne historie skal det da lige nævnes at lidt senere på turen så vi et par krokodiller ligge og sole sig på breden!!!

2). Bus ulykke på New Zealand:
En regnfuld dag kører vi afsted med Kiwi Experience på vestkysten af Sydøen. Lige pludselig rammer vores chauffør et stengærde eller sådan noget lige før vi skal til at krydse en bro. Chaufføren prøver at få kontrol over bussen igen, men bussen glider på den våde vej. Da den endelig stopper og vi finder ud af at alle er relativt OK, begynder vi at bevæge os ud af bussen. Jeg sidder nede bagerst i bussen og ser derfor først på vejen ud af forenden af bussen og det ene hjul hænger ud over broen.. Bussen skulle nok ikke være stoppet 3-5 meter senere...

1). Mareridtet på Fiji:
Sov på et dorm med 7 andre i Nadi natten inden jeg skulle flyve fra Fiji til New Zealand. Jeg havde sat uret til kl. 03:00 da jeg skulle med et fly kl. 05:00!! Lige pludselig kort før kl. 03:00 hører jeg det mest hjertensskærende skrig jeg nogensinde har hørt.. var sikker på den var helt gal. Alle i værelset vågnede med et sæt, og andre begyndte også at skrige.. (kan ikke huske om jeg var en af dem!). Kan huske jeg nåede at tænke at nogen havde brudt ind og var igang med at røve hele værelset.. Der gik ikke mere end ca. 5 sekunder inden vi hver især fandt ud af at der intet var sket, men at pigen der havde skreget åbenbart havde haft en mareridt... En sjov historie som jeg stadig griner af, men jeg husker så tydeligt at i de 5 sekunder var jeg faneme bange..
Jeg fulgtes med en af de andre fra værelset til lufthavnen og vi grinte af det hele morgenen.. kan huske han sov lige over for mig og at han var en af dem der også bare havde sat sig op i sengen op var beyndt at skrige..