Udskriv
Min rejse side - gå til forsiden
SENESTE REJSER:

Berlin - juli 2024

Portugal - juli 2024

Vietnam 2002

I forbindelse med vores rundrejse i efteråret 2002 rejste vi ca. 1 måned fra grænsen mellem Kina og Vietnam i nord til Ho Chi Minh City i syd. Som højdepunkter står helt klart Sapa i det bjergrige nord, hovedstaden Hanoi, og ikke mindst charmerende Hoi An hvor vi skiftede hele gardarobeskabet ud!!
Der er meget få "kritik punkter" at rette. Maden er som oftes fremragende, det er hammer billigt at rejse rundt og standarden på indkvartering er generel god - får meget for lidt. Et kritik punkt er dog deres veje som kun bliver "overgået"  af vejene i Cambodia..

Nedenstående er et uddrag af vores dagbog skrevet under vores rundrejse i Kina, Vietnam & Thailand i efteråret 2002:

Dag 46 - Kunming -> Hekou(grænseby til Vietnam) - 19. oktober.
Ja så starter vi på et nyt kapitel, men vi bliver lige nød til at gøre Kina færdig..
Vi skulle jo med natbus til grænsebyen Hekou,og for dem der normalt synes en "dansk" natbus er et helvede, ville de ændre mening til Jeppe i Baronens seng hvis de skulle med det vil blev præsenteret for: En ældgammel bus med 3! køjrækker ned igennem bussen!! - dette efterlader ca. 40 cm i bredden pr. seng - hvilket absolut ikke er nok til Michael eller andres bredde skuldre.. Desuden var den begrænset gangplads imellem køjerne fyldt med bagage; dvs de handlenes varer - alt fra ris til sexlejetøj!!! Så vi kunne hurtigt regne ud at det ikke var meget vi ville få sovet det nat. Kl. 04:30 var det helt slut! Bussens motor brød sammen i midten af ingenting.. resten af passagererne lod ikke til at det gik dem på - det sker nok tit, men det var ikke lige det vi havde brug for. Efter en times venten og forsøg på at fikse motoren var det begyndt at blive lyst, og vi begyndte at overveje alternativerne. Netop som en lokal minibus kørte forbi og stoppede, var Tina hurtig ude af døren og fik spurgt chaufføren om destination og pris, og få minutter efter sad vi med meget søvnige øjne i en lokal minibus på vej mod grænsen som vi nåede et par timer senere..

Dag 47- Hekou -> Sapa - 20. oktober.
Vi kom forbavsende let over grænsen og bevægede os til busstationen for at finde en bus der kunne tage os til Sapa - en by oppe i bjergene tæt ved den kinesiske og laotiske grænse. Efter en del palavren lykkedes det os at finde en bus som ville køre afsted med det samme (de andre biler/busser ville først køre når bussen var fyldt) – men for vores smarte chauffør betæd det med det samme at han kørte rundt i byen en times tid indtil han havde fået fyldt bussen op... og så kunne vi begynde at køre de 2 timer opad !! (igen taget bagi – og der var ingen drikkepenge..) Vi fandt et super sted at bo i Sapa - med balkon og room with a View ud over bjergene og rismarkerne.. til 15 US$. Vi fik lidt at spise, og kiggede lidt på byen og dens muligheder for trekkingture i området. Vi endte med at bestille en 2-dags tur via hotellet til dagen efter. Om eftermiddagen gik vi op til at udsigtspunkt, hvorfra vi kunne se ud over hele byen og det bjergrige område omkring.. Vi kunne se Vietnams højeste bjerg, som Michael havde (har stadig) en ambition om at bestige, men det bliver ikke i denne omgang!

Dag 48 - Bjerglandsbyen Ta'van Village - 21. oktober.
Efter en morgenmad kom vores guide, Viet (det burde være til at huske) og gennemgik de næste par dages program med os.. det viste sig at det kun var os to og guiden. Vi startede med at gå af grusvejen ud af byen og efter et par km. drejede vi af vejen og fortsatte så ellers af rismarker, bitte små smattede stier...over skrøbelige hængebroer som krydsede små floder og vandløb. Vi gik i den mest utrolige natur langs risterrasser der sås så langt øjet rakte på alle skråninger og bjergsider. Indimellem passerede vi et par primivitte hytter, der udgjorde en lille landsby. Det meste af området er beboet af et stammefolk, der hedder Black H'Mong, som lever virkelig basic basic. Nok blandt de mest fattige i det i forvejen fattige Vietnam. Vi besøgte nogle af H'mong folkene og kiggede indefor i deres "huse" og Viet forklarede om deres måde at leve på og deres "tro". Hver gang man gik igennem sådan en lille landsby skulle vi drible unden om hunde, katte, ænder, høns, grise, bøfler osv osv. Alle dyrene går frit omkring, men de kommer alle selv hjem om aftenen – de ved jo godt hvor det lettest finder mad!

Hen på eftermiddagen ankom vi til endnu en lille landsby, hvor vi skulle  overnatte i en af de primitive hytter. Der var allerede redt op til os på loftet med madras, tæppe samt myggenet til os – det var faktisk fine forhold! En smule regn sidst på gåturen havde gjort vores sko våde, så vi satte os sammen med bedstemoren og nogle af børnene og tørrede vores sokker og sko, mens de lavede the og kogte ris over den åbne ild på gulvet i midten af køkkenet. Det er utroligt hvilke opgaver børnene bliver pålagt. En pige som nok ikke har vaeret meget over 8 år stod for en masse praktisk i køkkenet, såsom at lave ris, vaske pander og gryder, lave mad til dyrene og fodre dem. Det er ikke sådan at nogle beder hende om det - det er bare hendes job. Imens passede en 3-årig!!! dreng bålet,og sørgede med hård hånd for at ilden ikke døde ud - forstil Jer derhjemme at sætte en 3-årig til at passe på den åbne ild midt i køkkenet i ens træhus!!!!! Nogle ting lærer de sgu noget hurtigere end vi gør herhjemme..! Så imens regnen silede ned udenfor sad vi og hyggede og prøvede at kommunikere med familien, og en gang imellem lykkedes det også at lege lidt med børnene. Igen utroligt hvilke lege/legetøj de kan få ud af et par træspåner!!
Senere kom guiden tilbage fra markedet og vi begyndte i fællesskab at tilberede maden... Utroligt så go mad han kan lave under så primitive forhold. Det lykkedes i hvert fald vores guide at lave en kæmpe portion mad - forskellige retter, og det smagte himmelsk! Efter maden nød vi den stille aften og spillede et par spil Yatzy - inden vi kl. 21:30 sagde go'nat. Da sov resten af landsbyen også...

Dag 49 - Sapa - 22. Oktober.
Go' morgen, Go' mogen - til hele bondegården... Vi blev vækket ca. samtidigt med at solen stod op og begyndte at lyse ind mellem revner og sprækker i husets trævaerk. Samtidigt med at diverse dyr også fik sagt god morgen!... Faktisk en herlig måde at vågne på. Viet lavede en luxsus morgenmad: pandekager med banan og chokolade..Hmmm. Herefter begyndte vi dagens vandring af de, efter nattens regn, meget smattede mudderstier og rismarker. (det blev Michaels sko ikke pænere af - ja han har dem endnu, og det kan ikke udelukkes at de når at se DK igen!). Tinas vandrestøvler var efterhånden ligeså grimme, da hun dagen forinden trådte ned i 20-30 cm dybt mudder... Dagen  forløb stort set som den første, men vi besøgte andre bjergstammer med bl.a.  Red H'Mong People og Daio People. Svært for os at se den store forskel på måden de lever på, for os var det mest deres traditionelle dragter der udskilte sig.
Vi fulgtes noget at vejen med en pige paa 23 år, som allerede havde 4 børn, det første barn fik hun umiddelbart efter hun blev gift som 15-årig! Det er langt fra umormalt at pigerne bliver gift (og gravide) allerede i 15-års alderen. En anden turist vi senere snakkede med, havde mødt en 47-aarig dame som havde 12 børn!! Er næsten umuligt for os at forstå og sætte sig ind i deres forhold og levevis.

Vi spiste frokost ved en vandfald, inden vi travede den sidste halve time op ad dalen, hvor vi skulle samles op af en jeep, der skulle køre os tilbage til Sapa. Imens vi ventede fik vi (især Tina) go' glæde af vores digitalkamara. Stammefolkene og især deres børn har fundet ud af at turisterne gerne vil have billeder af dem. Så de "stiller kun op" hvis der kommer penge på bordet. Trist men sådan er det desværre. Men da vi viste dem med digitalkamaraet at de selv kunne se deres foto straks efter, blev det jo lige pludselig interessant for dem. Så Tina havde vel omkring 20 børn stående omkring sig som alle ville have taget et billed, de så efterfølgende kunne se. De skraldgrinede af hinandens billeder, og det var en ligeså go'  oplevelse for os og ikke mindst Tina. Om aftenen fik vi bevæget os til en restaurent og fik endnu en god billig middag.

Dag 50 Sapa -> Hanoi - 23. oktober.
En sløj dag.. Vi havde snakket om at tage ud og se et vandfald 8 km ude for byen, men da skyerne havde lagt sig i byen og gjorde at sigtbarheden var ca. 10 meter, samtidigt med at det støvregnedelidt, så gad vil ikke!! Så vi blev hængede på værelset indtil vi skulle cheke ud kl. 12:00. Vi skulle have tiden til at gå inden vi skulle med bus og tog til Hanoi kl. 16:00. Vi fandt en lille hundevalp på hotellet (4 uger gammel) den var såååå søøøød... så den legede vi lidt med, emailede og spiste ellers en gigantisk frokost, inden vi kl. 16:00 begav os i minibus mod Lao Cai. En sådan tur på 38 km tog 2 en halv time, så kan i selv regne gennemsnitshastigheden og vejens beskaffenhed ud.. Vi fik en sodavand og en øl inden vi skulle med nattoget kl. 20:20 mod Hanoi.

Dag 51 - Hanoi - 24. Oktober.
Vi ankom 5:00 til Hanoi, så halv i søvne fandt vi taxa som kørte os til et Hotel - som var fully booked. Vi gik videre i de næsten mennesketomme gader, og fandt et andet sted som havde plads. Vi måtte dog først vække personalet som lå og sov på gulvet i receptionen! Vi røg direkte på hovedet i seng igen, og efter et par timer var vi friske. Dagen bød ikke på de store oplevelse, den gik primært med lidt praktisk - dvs. at købe flybillet fra Ho Chi Minh City til Bangkok. Desuden blev der booket udflugter og togbilletter videre herfra til Hue. Tina har længe pralet af hendes mådeholdende shopping.... Men den holder vist ikke længere....Hanoi er fyldt med små butikker som bugner med ting - SOM VI ÅBENTBART MÅ EJE!!! Men det lykkedes os indtil videre at holde dagens indkøb nede på 25 DVD'er og 8 CD'er... til en samlet pris på 265 kr!!!!!!  Vi sluttede aftenen af med et supermåltid på en Italiensk Restaurent - Michael drømmer stadig om det måltid! Og da vi gik i seng blev vi enig om at Hanoi er helt OK.

Dag 52 - Hanoi - 25. oktober.
Dagen skulle stod på stor-sightseeing tur i Hanoi's gamle kvarter.. Det er et vildt charmerende område, hvor hver gade har navn (på vietnamesisk) efter hvad der bliver solgt/fremstillet på netop den gade. Gaderne har navne som Skogade, Tøjgade, Smedegade, Urtegade, Buddha tilbedelses-ting-gade osv osv.  Vi slentrede rundt i nogle timer og nød den herlige og hektiske atmosfære. Så heller ikke så meget at berette om fra denne dag. Vi sluttede aftenen af med en tur i teateret. Water Puppet Show - og ikke
Muppet Show, som Michael ellers gerne ville have.(et dukkerteater som foregår på overfladen af vand), det er en gammel tradition som stammer fra bønderne der opførte den slags dukketeater i rismarkerne. Det lyder måske ikke vildt ophisende, men det var faktisk meget underholdende og en sjov oplevelse.

Dag 53 - En båd i Halong Bay - 26. oktober.
Vi havde booket en 3-dags tur til Halong Bay. En bugt med masser af små kalkstensøer stående lodret op fra vandet. Det er flere tusind af disse små øer, og langt de fleste er helt uspoleret, og nogle få med lækre strande. Vi startede dog med en 3 timers bustur til området og en frokost inden vi steg ombord på en superlækker gammel træbåd. Vi cruisede afsted og besøgte først et par kæmpe drupstenshuler - meget imponerende.. Dog var nogle af hulerne blevet "pyntet" med kunstige vandfald og farvede pærer - for at få det helt perfekte billed - hvilke ikke var nødvendigt. Vi nød samværet med de andre backpackere og den flotte natur. Vi stoppede for en dukkert - lækkert. Om aftenen spiste vi lækker mad, og Tina fik lært en af arbejdende på båden at spille Yatzy, til trods for hendes yderst begrænset engelsk (Yaahh Number One.. var hendes mest brugte kommentar – selv når hun slog en sekser! Det lykkedes vist hende at vinde over Tina, men hun benyttede vist også alle midler.. Vi sov ombord på båden, hvor vi hver især fik vores egen lille kahyt!

Dag 54 - Cat Ba Island - 27. oktober.
Vågnede til bølgernes brusen og fik morgenmad på båden, inden vi gik på land på Cat Ba Island, en af de eneste øer der er beboet. Vi chekede ind på hotellet og blev koert til Cat Ba National Park hvor vi skulle på et kort trek til toppen af øens højeste punkt (180 meter). Vi klarede alle turen derop og nød udsigten, indtil en anden og noget større gruppe ankom. De var noget mere kvæstet af turen derop (havde også en alder taet på det dobbelte af vores) men hold kæft hvor vi morede os over dem.... Den ene mere kvæstet end den anden, men de havde alle overskud til at få taget deres gruppebilled. En af de mange kommentarer fra den anden gruppe som en kom med var: "Dont look so sweaty - Smile.." Og manden var døden nær - det samme var vi, af grin! En anden Dr. Sing nåede kun lige toppen inden han lagde sig på ryggen på en flad sten. Han åbnede kun øjnene da det obligatoriske gruppebilled skulle tages..Ellers lå han bare på den sten hele tiden med lukket øjne og "nød ugsigten" - vi har joket lige siden om The Famous Dr. Sing - han ligger der sikkert endnu!

Tilbage på hotellet fik vi frokost og derefter skulle vi igen med båden til Monkey Island (Eller No Monkey Island som vi omdøbte den til!) Det var kun os og et australsk par der skulle på denne ø, de andre skulle kajakke rundt i området imens. Så vi blev sat af på denne ø med besked om at vi ville blive hentet 3 timer senere..Det tog os 5 min. at gå fra den ene ende af standen til den anden. Vi forsøgte at kravle op ad nogle klipper, men fandt ud af det ikke var så god en ide, da klipperne var sylespidse - hvilket gjorde et fald ret farligt. Så efter en halv time havde vi udforsket Monkey Island. Godt nok havde der siddet 4 aber på taget af øens eneste hus da vi kom, men de var væk nu... Under normale omstændigheder, kunne vi bare badet og slikke sol på standen, men det var totalt overskyet og det småregnede, så vi havde lidt svært at se hvordan vi skulle få 2 en halv time til at gå... Vi blev vist lidt overstadige og begyndte at skrive beskeder med sten i sandet. Et stort HELP, som skulle få os væk, og et mindre "Welcome to No Monkey island". Vi havde det sååå sjovt, og fik hurtigt skræmt de få andre turister væk som lagde vejen forbi.
Et kvarter for sent blev vi så hentet af de andre og sejlet tilbage til Hotellet. Vi spiste Hot Pot (en slags Fondue) på hotellet og tog sammen ned til "strand-promenaden" hvor vi fik en go'nat-is og øl.

Dag 55 - Hanoi - 28. oktober.
En relativ sløj dag. Med båd fra Cat Ba Island til Halong City, med et stop ved en hule hvor vi fik en hurtig dukkert. I Halong City fik i frokost inden vi blev kørt de 3 timer tilbage til Hanoi. Her fandt vi et nyt hotel i midten af backpacker området til 7US$ for et dobbeltværelse - ikke dårligt! Vi havde haft det så sjovt sammen i gruppen til Halong Bay, så vi havde lokket alle 5 med på "vores italienske reastaurent". Så der fik vi endnu en herlig middag, inden vi spredtes fra alle vinde, men mon ikke vi støder ind i hinanden undervejs igen?

Dag 56 - Hanoi->Hu'e - 29. Oktober.
Vores sidste dag i Hanoi skulle gå med lidt praktisk (læs: shopping) samt en sidste sightseeingtur til Hanoi "Must see's". Vi startede med at besøge Tempel of Litterature og tog videre til Ho Chi Minh Museum - som var lukket. Derefter forbi hans Maosulaeum - men manden var bortrejst!!! (Tager åbenbart en gang om året til Moskva for at blive frisket lidt op..). Så vores sightseeing var hurtig overstået. Ellers brugte vi resten af dagen på lidt shopping som sagt, emailing samt på at skrive postkort. Ved 19-tiden var det tid til at tage til stationen hvor vi skulle med nattoget sydpå til Hue.

Dag 57 - Hue - 30. Oktober.
Ankom ved 7-tiden til strålende sol og mega-varme..YEEAAHH. Vi gik en tur i byen for at se den lidt an, og planlagde de næste par dage i byen over morgenmaden. Herefter lejede vi 2 cykler for resten af dagen til hele 1 US$! Vi kørte stille og roligt rundt i det herlige solskin og nød livet i byen... Så et par templer undervejs, men ellers bare nød det. Vi besøgte den gamle Kejserby midt i Hue - Hue var engang Vietnams hovedstad hvor Kejseren boede - og her er nu, som i Beijing, en forbudt by som kun var forbeholdt kejseren. Et flot område der ikke mindede om Den Forbudte By i Beijing, men var spændende og charmerende på sin egen måde. Sidst på eftermiddagen kørte vi tilbage til hotellet og tog et bad - og konstaterede at solen havde sat sit præg på vores arme og ansigter..!! Vi kørte ned og afleverede cyklerne og spiste aftensmad nede ved floden på en fin restaurent. Vi ved egentligt ikke hvorfor, men vi endte med at bestille "Grilled Frog" sammen med en masse andet mad - vi må havde været nysgerrige.. Nå men vi fik serveret Kermit - og vi var da ikke i tvivl om hvad det var, frørne var simpelten blevet hakket i 3-4 stykker og smidt på panden, så der lå de og blinkede til os og vipede med tærene... Ikke for sarte sjæle - men det smagte nu OK!

Dag 58 - Hue - 31. Oktober.
Vi havde booket en heldagstur til området DMZ (Demilitarised Zone) - det område som tidligere skilte Nord fra Syd og hvor en masse kampe blev udkæmpet under krigen! Desværre er vejene i Vietnam ikke alttid lige gode, så meget af dagen blev brugt i bussen. Men vi fik da besøgt forskellige historiske steder fra kigen. Dagens højdepunkt var da vi besøgte Vinh Moc Tunnellerne som under krigen blev brugt af Nordvietnameserne til primært troppe og forsyningskanaler, men efterhånden som de amerikanske bombardemanter tiltog, flyttede civile også ned i disse tunneller. (over hele området DMZ, blev der på 3 år kastet flere bomber end der blev under hele anden verdenskrig!!!). Tunnellerne er bygget i 3 niveauer - og de nederste er gravet 25 meter under jorden - med de bare næver. befolkningen i dette område boede i over 5 år under jorden - og hver deres familie havde hver deres "living room" bestående af et rum ca 1,5 meter dybt og bredt samt 1 meter højt..!!!
Resten af turen bød ikke på de store oplevelser, men en masse flot natur. De "efterlandenskaber" man var blevet stillet i udsigt til at se var ofte bare marker med nogle bombekrater samt en rusten tank hist og pist! Vi havde selvfølgelig ikke forventet at se blod osv. men turens varedeklaration holdt ikke helt.. På vejen hjem havnede vi en kæmpe kø samtidigt med at regnen begynde at piske ned... Så vi nåede først tilbage til Hue klokken 8 - 14 timer efter vi startede fra Hue!!!

Dag 59 - Hue - 1. November.
Vi havde oprindelig booket en dagstur med båd på Perfume River, til nogle Pagoder og kongegrave som ligger her lidt ude for Hue. Men da regnen fra i går stadig stod ned i Roberto Carlos-lår-tykke-stråler gad vi simpelthen ikke - når det regner på disse kanter, så regner det altså.. Vi fik heldigvis refunderet 50%, så dagens budget blev delvist reddet – vi havde betalt 15 kr pr. næse for turen!!!! I stedet blev det en rigtig krydre-røv-dag. Vi fik skrevet de sidste postkort i denne omgang, spist, emailede og Michael blev endelig klippet (til 7,50 Kroner). Vi besluttede at tage videre til Hoi An den efterfølgende dag! Lyder måske som en kedelig dag, men det var faktisk ikke så tosset med sådan en slapper-dag!

Dag 60 - Hoi An - 2. November.
Tidligt op og med bussen mod Hoi An. Vi havde med vilje booket en lidt længe bustur da denne lavede nogle stop undervejs. Udover at flot bjergpas og en lækker strand i regnvejr, besøgte vi også Marble Mountains (nogle klipper/grotter fyldt med marmor indeni. Ikke noget vildt ophisende men rart med nogle afbræk på en 6 timers lang bustur (130 Km!). Vi ankom om eftermiddagen og havde lidt problemer med at finde et sted at bo. Vi forelskede os ellers i et lækkert sted med swimmingpool og det hele og var klar til at tage spender-bukserne på, men hotellet var fully booked! Så vi traskede lidt rundt og fandt endeligt et som var OK - men ikke mere end det.. Hoi An er jo Vietnams shoppingmekka, og det vrimler med ”tøjbutikker” og skræddere - så vi startede lige med at se byen og butikkerne lidt an og vi kunne hurtigt se at dette kunne "blive farligt"..!! Ud over at nyde den hyggelig by og tage til stranden 3 km væk - er der ikke meget andet at lave her i Hoi An end at shoppe - og da det stadig er meget overskyet - så var det vel bare om at komme igang!!!??

Dag 61-63 - Hoi An - 3-5. November.
Ja vi skriver hele vores ophold i Hoi An under "en rubrik" da dagene lignede hinanden.. shopping, tilrettelser, afhentning, betaling og så forfra.... Vi kan lige så godt sige det som der er: VI gik AMOK! (håber ingen toldere el. lignende læser med). Man kan ikke begrænse sig når tøjet er så billigt og man selv kan vælge design, farver og ikke mindst får det skræddersyet til en. Nå men here we go.. vi købte tilsammen for ca. 450 US dollar - svarende til 3.700 kr!!!!! Hvad får man så for det tænker i sikkert.. man får:

Til Michael: 5 Jakkesæt, 1 vinterjakke, 6 skjorter, 1 par shorts, 2 par halvbukser/shorts, 2 par sko!!
Til Tina: 1 fleece, 1 nederdel, 2 par skindbukser, 2 jakker, 1 jakkesaet, 1 thai-silke sæt,  1 par shorts, 1 aftenkjole, 2 toppe, 2 bukser og et andet sæt!!! (plus lidt sandaler og tasker..!).

Alt sammen skræddersyet til os... så I kan godt se at der er et hårdt liv vi fører... For det tager sgu sin tid. Et at bestemme sig og bestille, 2. Prøve og tilrettelser og 3 at efhente og betale for tøjet. Da vi bestilte hos 6 forskellige butikker rundt omkring i byen, bestilte vi faktisk ikke andet end at gå fra butik til butik kun afbrudt af korte pit stop til spisning! Dette førte jo så til et problem på sidste aften - Det var ingen måde vi kunne have det i rygsækkene, så der blev investeret i en "Nike"-taske i ishockey-taske-størrelse som blev fyldt til renden... Så den slæber vi rundt på sammen med vores 4 andre rygsække... Vi overvejer stadig hvad vi gør med det, for vi tør sgu ikke rigtigt sende hjem... Men måske der kommer hjælp hjemmefra (Far/Lise??).

Nå men ellers kan vi fra Hoi An berette om en kort halvdagstur mellem tilpasningerne til et tempelområde udenfor Hoi An – My Son (ikke noget specielt, ellers er vi bare ved at have set templet nok!). Vejret nåede aldrig at blive godt, så vi fik ikke rigtigt afprøvet den ellers dejlige strand. Ydermere skal det siges at vi den ene dag fik vores bedste måltid på turen da vi fandt en "dyr" restaurant og fik rigtige bøffer og rødvin, pandekager med is til dessert..! Succesen gentog vi faktisk dagen efter sammen med Ben & Nicole (Det australske par vi trande på ”No Monkey Island med”. Så som i kan forstå var det nogle hårde dage vi havde i Hoi An....

Dag 64 - Nha Trang - 6. November.
Turens måske sløjeste dag... 13 timer i bus (fra 6:30 morgen til 7:30 aften) fra Hoi An til Nha Trang. Turen er kun 500 km, men vejene og sindsyge trafikanter gør at sådan en tur nemt kan tage 13 timer... Dog skal det lige nævnes at Tina lige skulle nå ned og afhente de sidste sandaler hun havde bestilt inden bussen kørte - det kunne hun jo lige nå da de åbnede kl. 6 og bussen kørte 6:30!!! Ellers ankom vi til "strand-byen" Nha Trang i SILENDE regn, næsten alle veje var oversvømmet, og andre steder lå der vandpytter på størrelse med Damhus Søen.  Men vi fandt et sted at bo, og spiste på den nærmeste restaurent overfor hotellet, og gik totalt smadret i seng! (En ting er at sidder 13 timer i en bus - det har vi sgu gjort mange gange før, men på de her veje og i de her busser, så er det ikke sjovt!).

Dag 65 - Nha Trang - 7. November
Da vi vågnede konstaterede vi at det var klaret lidt op - men det så stadig faretruende mørkt ud. Vi fandt dog ud af at det var temmeligt varmt, så vi lagde os en lille time på stranden uden solcreme - da det jo var overskyet.. Alligevel kan vi nu konstatere at solen virker hernede, det lykkedes da især Michael at få en lækker hummerfarvet kulør på hans ellers hvide mave!! Men ellers lejede vi to cykler og kørte lidt rundt og så på byen. Nu skal vi ind og storspise lækker mad.. Vi tilbragte aftenen med Walter og Morten (fra Rødovre!) i en bar - hvor det blev til nogle lokale øl og en del tequilla-shots inden vi slentrede halv-beruset hjem!

Dag 66-69 - Mui Ne Beach - 8-10 November.
I et sidste forsoeg for at finde den lækre strand forsøgte vi os med Mui Ne Beach ca. 200 km. syd for Nha Trang. Skulle efter sigende være et relativt uspoleret sted da stedernes hotelpriser ikke ligefrem skriger efter backpackere.. Efter ikke at havde fået udbytte at strandende i Hoi An og Nha Trang, var 3. gang lykkens gang. Vi ankom midt på dagen i bagende sol og tog endnu engang spender-bukserne på og betalte 35USD for et dobbeltvaerelse pr. nat (stadig kun små 300 kr. - men stadig over 3 gange så meget som vi normalt betaler for en overnatning!) Nå men for disse penge kunne vi så indkvartere os på et kæmpe resort - og vores værelse var selvfølgelig med Sea View og hele pivtøjet - vi havde mindre end 10 skridt til stranden!!! Ellers kunne dette resort prale med en kæmpe swimmingpool, tennisbaner, billiardborde, bordtennisborde mm. Alt sammen til fri afbenyttelse... Det var lige hvad vi havde brugt for - en "ferie" i vores rejse.. og få ladet batterierne op igen til bla. Ho Chi Minh City (Saigon) og selvfølgelig også vores 14 dage i Thailand. Af samme årsag er disse dage også skrevet under en ”rubrik” da dagene gik med afslapning, solbadning, spise og sove. De største beslutninger der skulle tages var hvorvidt vi skulle ligge ved stranden eller poolen - og så selvfoelgelig hvad der skulle vælges ud fra menuen om aftenen... Vi havde 3 lækre dage som vi bare stor-nød.

Dag 70 - Ho Chi Minh City - 11.November.
Kunne lige nå en sidste tur ved poolen inden vi skulle med bussen de sidste 200 km til Ho Chi Minh City (tidl. Saigon for ældre læsere!). De første 150 km. tog kun 3 timer - desværre tog det sidste stykke vej det samme da trafikken nåede nye højder for vanvid... Kan ikke beskrives, må desværre opleves. Dog lige en sjov historie; Hernede er der mange der ikke kører med lys på deres scooter/motercykel (og dem er der mange af), da de er overbevist om at de sparer benzin ved ikke at have lyset tændt!!!!!. Godt smadret over endnu en bustur (den sidste i 'Nam - Jubiii), blev det ikke til meget andet end indkvatering på et OK sted, lidt at spise og få styr over dagene her i Ho Chi Minh City.

Dag 71 - Ho Chi Minh City - 12. November.
Havde booket en heldagstur til et tempel og et besøg til Cu Chi Tunnels. Desværre indvolverede denne tur en masse buskørsel, men bortset fra det var det en OK tur.

Templet Cao Dai er et tempel hvor en noget anderledes religion bliver tilbedt. Den blander confusionisme, buddisme, kristendom mm. sammen og prøver at tage det bedste fra de forskellige religioner. Desværre kan vi ikke fortælle så meget mere om denne religion uden vores guidebog! Men templet bar også præg af denne mix af religioner, og vi ankom netop som den ene af dagens 3 bønner skulle afholdes... En sjov og lidt anderledes oplevelse.

Herefter lagde vi vejen forbi de berømte Cu Chi Tunnels, som, lige som dem vi tidligere havde besoegt, blev brugt af nordvietnameserne til skjul og guirilla krigsførelse under Viernam krigen. Disse var klart mere spændende end dem vi tidligere havde besøgt oppe ved Hue, og det var ikke svært at sætte sig ind i forholdene. Vi tog bl.a. en tur på 30 meter i en af tunnellerne - ikke for folk med klaustrofobiske tendenser.. de var ikke meget mere end 50 cm høje, så Michael "opgav" at gå, og kravlede på alle 4! Det "facinerende" ved disse tunneller er at de faktisk lå under en større amerikansk base, og det tog amerikanerne flere måneder at finde ud af hvorfra da blev beskudt hver aften! Der er mange spændende historie at fortælle om disse tunneller og brugen af dem - helt dumme var nordvietnameserne i hvert fald ikke...

Dag 72 - Ho Chi Minh City - 13. November.
Igen stod den på en heldagstur, denne gang til Mekong-deltaet, hvor vi skulle se lidt af området der.. Der er ikke de vilde oplevelser at berette om. Det blev selvfølgelig til en del sejllads på Mekong Floden, og vi besøgte forskellige famillier og fik et indblik i deres dagligdag. Et sted havde de en bifiarm og vi fik smagt honningen de lavede der. Et andet sted levede familien af at lave slik/karameller at kokusnødder... Vildt facinerende at se hvordan de laver sådanne ting under så primitive forhold. Men det var en hyggelig dag, hvor vi bare kunne ligge hjernen hjemme og "nyde" de 30+ grader.... Om aftenen rendte vi ind i Nicole og Ben (Det austalske par fra ”No Monkey Island” og Hoi An). Så vi gik ud og fik lidt indisk mad, og et par øl. Hyggeligt at rende ind i dem igen.

Dag 73 - Ho Chi Minh - 14. November.
Den sidste dag i vietnam ville vi tilbringe med at se lidt at byen (som vi indtil ny kun havde set i bus til og fra byen). Vi lejede to cykler og begav os ud i den stille og rolige trafik (ironi anvendt!). Vi kørte op til et museum omhandlende Vietnam krigen. Svært at beskrive denne oplevelse, for man løb jo ikke jublende derfra - det var ikke for sarte sjæle.. Men det var et godt museum med en masse gode/barske pressebilleder taget under krigen! Og den ellers udpræget propaganda der ellers er gældende når vietnameserne beskriver krigen var ikke så udpræget her - Dog blev amerikanerne ikke ligefrem udstillet som helte (forståeligt nok!). Vi fortsatte vores byrundttur med at besøge posthuset for at sende endnu en sending hjem.. Ikke vores nye toej (det tør vi ikke) men MIchaes rygsaek blev da fyldt med ting vi ikke regner med vi for brug for mere... Proceduren for at sende en pakke hjem fra Vietnam er et rent cirkus - og det tog os vel godt og vel en time at rende fra Counter number 5 til 2 til 5 til 4 tilbage til 2 og igen til 4!!!!! Vi blev nød til at grine af det, ellers var vi blevet sindsyge! Men det lykkedes os til sidst at komme af med de 10kg. (Vi bliver Thailands bedst klædte backpackere - da vi kun har vores jakkesæt tilbage..!). Vi fandt en go sushi restaurent hvor vi fik lækker sushi - Uummm. Vi sluttede vores sightseeingtur af ved Reunification Palace - stedet som blev brugt som præsident palads af sydvietnameserne, og som er berømt for billedet hvor to nordvietnamesiske tanks kører igennem hegnet til bygninger og markerer enden på Vietnamkrigen! Vi fik en guidet rundvisning og sluttede rundvisningen af med endnu en film om krigen... blev vi tidligere sparet for vietnamesisk propagande, fik vi det til gengæld i dobbeltdosis nu... Det var så latterligt at vi blev nød til gå før tid! Aftenen gik med at opatere dagbog og bruge vores sidste Dong på det sidste shopping!

Vi fløj til Thailand hvor vi tilbragte turen sidste 2 uger, læs om dem her.